Tryggt och enkelt
Frågor och svar
Frågor och svar
Varför ska jag handla hos 112ink & Eko-print?
Miljövänliga bläckpatroner, stort sortiment av gröna kontorsvaror och klimatsmarta leveranssätt är några av fördelarna med att handla hos 112ink & Eko-print. Hos oss är det enkelt att handla det du behöver till skrivaren och kontoret och samtidigt tänka på miljön.
Vad finns det för olika patrontyper?
Miljöpatroner
Miljöpatroner är patroner som återanvänds för att minska påfrestningen på miljön. Tomma patroner – både originalpatroner och miljöpatroner – samlas in och skickas till en utvald fabrik där de rengörs, återfylls och testas för att ge ett bra utskriftsresultat. Bläcket uppfyller samma kvalitetskrav som originalbläcket och miljöpatronen innehåller lika mycket bläck som en ny originalpatron, oftast mer. Genom att patronen kan återanvändas sparar vi på naturens resurser och kan erbjuda en billigare patron. Producenterna av miljöpatronerna är certifierade med ISO 9001-certifiering.Miljötoner
En miljötoner är en originallaserkassett som återanvänds. Tonern uppfyller samma kvalitetskrav som originalet och miljötonern är likvärdig en ny originaltoner.Originalpatroner
En originalpatron är en nytillverkad patron producerad av originaltillverkaren, t.ex. HP, Lexmark, Canon och Epson.Varför godkänner inte HP-skrivaren min miljöpatron?
Skrivartillverkaren HP släpper ibland uppdateringar av skrivarens fasta programvaran (firmware). Om dessa installeras kan det leda till att alternativa bläckpatroner och tonerkassetter slutar fungera. Dit räknas bläck och toner av 112ink & Eko-prints egna märken.
För att få patronerna och tonerkassetterna att fungera igen behöver den gamla programvaran återinstalleras. Detta kallas att göra en nedgradering av skrivaren. Det betyder helt enkelt att man hjälper skrivaren att backa tillbaka till den programvara som användes innan uppgraderingen.
Gör så här:
För att kunna återinstallera den gamla programvaran behöver du ladda ned den. Välj passande länk här:
HP LaserJet M153-M154
HP LaserJet Pro M180-M181
HP Color LaserJet Pro M254dw
HP LaserJet Pro M254dn/M254nw
HP LaserJet Pro M280-M281
Innan du installerar den gamla programvaran behöver skrivaren ställas in så att den tillåter nedgradering. Det gör du i skrivarens meny/inställningar via kontrollpanelen (knappar och display) på själva skrivaren. Tänk på att det kan skilja lite från modell till modell hur de olika menyalternativen är formulerade i skrivaren. Vissa modeller har inga menyer alls och då kan man hoppa över det här steget. Annars kan det till exempel se ut så här:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Downgrade -> Yes
När du har ställt in skrivaren på att tillåta nedgradering kan du installera programvaran. Efter det att programvaran är installerad rekommenderar vi att du ställer in skrivaren så att den inte uppdateras automatiskt igen eftersom problemen då återkommer.
Så här kan det se ut i skrivarens menyer när du väljer att inte ha automatiska uppdateringar:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Updates -> No
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Check Automatically -> Off
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Prompt Before Install -> Always Prompt
Om du trots dessa tips inte får patronen eller tonerkassetten att fungera är du varmt välkommen att kontakta oss. Berätta då gärna vilken skrivarmodell du har, så blir det lättare för oss att hjälpa dig!
För att få patronerna och tonerkassetterna att fungera igen behöver den gamla programvaran återinstalleras. Detta kallas att göra en nedgradering av skrivaren. Det betyder helt enkelt att man hjälper skrivaren att backa tillbaka till den programvara som användes innan uppgraderingen.
Gör så här:
För att kunna återinstallera den gamla programvaran behöver du ladda ned den. Välj passande länk här:
HP LaserJet M153-M154
HP LaserJet Pro M180-M181
HP Color LaserJet Pro M254dw
HP LaserJet Pro M254dn/M254nw
HP LaserJet Pro M280-M281
Innan du installerar den gamla programvaran behöver skrivaren ställas in så att den tillåter nedgradering. Det gör du i skrivarens meny/inställningar via kontrollpanelen (knappar och display) på själva skrivaren. Tänk på att det kan skilja lite från modell till modell hur de olika menyalternativen är formulerade i skrivaren. Vissa modeller har inga menyer alls och då kan man hoppa över det här steget. Annars kan det till exempel se ut så här:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Downgrade -> Yes
När du har ställt in skrivaren på att tillåta nedgradering kan du installera programvaran. Efter det att programvaran är installerad rekommenderar vi att du ställer in skrivaren så att den inte uppdateras automatiskt igen eftersom problemen då återkommer.
Så här kan det se ut i skrivarens menyer när du väljer att inte ha automatiska uppdateringar:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Updates -> No
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Check Automatically -> Off
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Prompt Before Install -> Always Prompt
Om du trots dessa tips inte får patronen eller tonerkassetten att fungera är du varmt välkommen att kontakta oss. Berätta då gärna vilken skrivarmodell du har, så blir det lättare för oss att hjälpa dig!
Vad ger 112ink & Eko-print för garanti?
- 112ink & Eko-print garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen.
- Om produkten inte fungerar på avsett sätt garanterar 112ink & Eko-print utbyte till ny produkt.
- Din skrivargaranti påverkas inte av om du använder en miljöpatron eller en originalpatron.
Om det visar sig vara fel på varan, ta kontakt med kundtjänst – innan du returnerar den. Du har full returrätt inom 14 dagar från och med den dag du har tagit emot varan.
Läs gärna mer om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen på www.konsumentverket.se.
- Om produkten inte fungerar på avsett sätt garanterar 112ink & Eko-print utbyte till ny produkt.
- Din skrivargaranti påverkas inte av om du använder en miljöpatron eller en originalpatron.
Om det visar sig vara fel på varan, ta kontakt med kundtjänst – innan du returnerar den. Du har full returrätt inom 14 dagar från och med den dag du har tagit emot varan.
Läs gärna mer om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen på www.konsumentverket.se.
Vad är GDPR?
GDPR (General Data Protection Regulation) är EU:s allmänna dataskyddsförordning. Syftet med förordningen är att stärka skyddet för privatpersoner vid behandling av personuppgifter inom EU. Den antogs 27/4 2016 och börja gälla 25/5 2018.
Förordningen har nr 2016/679. I Sverige ersätter GDPR den tidigare PUL (Personuppgiftslagen).
Förordningen har nr 2016/679. I Sverige ersätter GDPR den tidigare PUL (Personuppgiftslagen).
Vad innebär GDPR för dig?
Den generella tanken bakom GDPR är att ge dig som privatpersoner rätten till dina personuppgifter. Varje företag som hanterar personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ ska på ett tydligt sätt informera dig om hur personuppgifterna samlas in, varför insamlingen sker, var de lagras, och hur de används inom företaget och hos eventuella affärspartners. GDPR ger dig ökad rätt att styra över dina personuppgifter. De mest centrala områdena i denna rättighet är:
rätt till information
rätt till rättelse av personuppgifter
rätt att motsätta sig profilering
rätt till anonymisering av personuppgifter
rätt till dataportering av personuppgifter
rätt till registerutdrag över personuppgifter
I vår Personuppgiftspolicy kan du läsa om hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR.
rätt till information
rätt till rättelse av personuppgifter
rätt att motsätta sig profilering
rätt till anonymisering av personuppgifter
rätt till dataportering av personuppgifter
rätt till registerutdrag över personuppgifter
I vår Personuppgiftspolicy kan du läsa om hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR.
Hur hanterar ni rätten till information om mina personuppgifter?
Du har rätt att få information från oss om hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter. Vi informerar dig om detta i samband med att du genomför ett köp hos oss via våra köpvillkor och vår personuppgiftspolicy som du då har tillgång till. Information om vår behandling av dina personuppgifter finns dessutom alltid tillgänglig på vår hemsida.
Hur hanterar ni rätten till tillägg i eller rättelse av mina personuppgifter?
Du har alltid rätt att rätta felaktiga uppgifter och även lägga till saknad information om den är relevant i samband med vår hantering av dina personuppgifter. Du kan själv ändra vissa av dina uppgifter genom att logga in på Mina sidor på vår hemsida.
Du kan också be om ändring av uppgifterna genom att ta kontakt med vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com.
Du kan också be om ändring av uppgifterna genom att ta kontakt med vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com.
Hur hanterar ni om jag motsätter mig profilering med hjälp av mina personuppgifter?
Vi kan komma att utföra vissa analyser baserade på dina kunduppgifter som till exempel syftar till att placera dig i någon typ av kundkategori eller kundsegment (exempelvis ”kund som köper tonerprodukter”). Den typen av analyser gör vi för att kunna ge dig en personligt anpassad upplevelse när du besöker vår hemsida och relevanta erbjudanden i olika marknadsföringskanaler.
Du kan alltid begära att vi inte använder dina personuppgifter för denna typ av profilering. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Du kan alltid begära att vi inte använder dina personuppgifter för denna typ av profilering. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Hur hanterar ni rätten till anonymisering av mina personuppgifter?
Du har rätt att få dina personuppgifter anonymiserade i våra system. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
När du begär anonymisering av dina personuppgifter raderar vi de personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ. Radering sker under förutsättning att det inte finns några ekonomiska eller juridiska förehavanden mellan dig som kund och iPiccolo AB, t.ex. obetalda fakturor, att det inte finns någon rättslig förpliktelse för iPiccolo AB att behandla uppgifterna eller någon annan laglig grund för behandlingen.
När du begär anonymisering av dina personuppgifter raderar vi de personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ. Radering sker under förutsättning att det inte finns några ekonomiska eller juridiska förehavanden mellan dig som kund och iPiccolo AB, t.ex. obetalda fakturor, att det inte finns någon rättslig förpliktelse för iPiccolo AB att behandla uppgifterna eller någon annan laglig grund för behandlingen.
Hur hanterar ni min rätt till dataportabilitet?
Du har rätt att vända dig till oss och begära att få dina personuppgifter överförda för användning på annat håll. Personuppgifterna ska då överföras i ett i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Överföringen kan ske till dig eller direkt till någon annan angiven Personuppgiftsansvarig. Du kommer att få en sådan dataportering utförd inom en månad efter vi har tagit emot din begäran.
Om du vill få dina personuppgifter överförda ska du skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Om du vill få dina personuppgifter överförda ska du skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Hur hanterar ni min rätt till registerutdrag?
Du har rätt att få ut ett registerutdrag över dina personuppgifter en gång per år utan kostnad. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Registerutdraget innehåller information om vilka personuppgifter vi hanterar, varifrån dessa uppgifter kommer, vad som är ändamålet med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna kan lämnas ut till. Vi skickar registerutdraget via e-post till din e-postadress.
Registerutdraget innehåller information om vilka personuppgifter vi hanterar, varifrån dessa uppgifter kommer, vad som är ändamålet med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna kan lämnas ut till. Vi skickar registerutdraget via e-post till din e-postadress.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om GDPR eller hanteringen av mina personuppgifter?
Du är välkommen att ta kontakt med vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com om du har frågor som rör dina personuppgifter.
Vart kan jag vända mig om vi inte kommer överens vid en eventuell tvist?
Vid en eventuell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i Sverige. ARN är en myndighet, som hjälper till vid tvister mellan konsument och företag. Du kan kontakta dem här:
ARN:
www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Du kan även vända dig till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning (European Commission Online Dispute Resolution, EU ODR):
https://ec.europa.eu/odr
ARN:
www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Du kan även vända dig till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning (European Commission Online Dispute Resolution, EU ODR):
https://ec.europa.eu/odr